۱۰ بازیکن تراکتور به دنبال فسخ قرارداد تلاش احمدزاده برای بازگشت به پرسپولیس چرا پرسپولیس به سراغ رضاییان نرفت؟ نتیجه بازی اتریش و لهستان در یورو۲۰۲۴| شکست تلخ یاران لوا پخش زنده بازی فرانسه و هلند در یورو ۲۰۲۴ (۱ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین نتیجه بازی اوکراین و اسلواکی در یورو۲۰۲۴+ ویدیو گل‌ها و خلاصه بازی| بازگشت اوکراین! پخش زنده بازی لهستان و اتریش در یورو ۲۰۲۴ (۱ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی اسلواکی و اوکراین در یورو ۲۰۲۴ (۱ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ایران در سید یک مقدماتی جام جهانی | گروه مرگ در انتظار قلعه‌نویی؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی والیبال ایران و فرانسه(یکم تیر ۱۴۰۳) نتیجه بازی ایتالیا و اسپانیا در یورو۲۰۲۴+ ویدیو گل و خلاصه بازی| عذاب اسپالتی نتیجه بازی انگلیس و دانمارک در یورو۲۰۲۴+ ویدیو گل‌ها و خلاصه بازی| تساوی سرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی سپاهان و مس در فینال جام حذفی (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) | طلایی‌پوشان قهرمان شدند نکونام در استقلال ماندنی شد VAR و چالش ۱۰ تیم لیگ برتری برای میزبانی! امباپه به بازی با هلند می‌رسد؟ پخش زنده بازی ایران و فرانسه در لیگ ملت‌های والیبال (۱ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی فرانسه و هلند در یورو ۲۰۲۴ | جنگ شیر و خروس‌ها
سرخط خبرها

فرمول درجه‌یک مدمکس| یک ایرانی چطور سد راه همیلتون شد؟

  • کد خبر: ۹۲۲۸۵
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
فرمول درجه‌یک مدمکس| یک ایرانی چطور سد راه همیلتون شد؟
فرستپن پس از برگشت به پیست، حدود ۲۰ ثانیه از رقیبش عقب بود. او به‌دلیل داشتن لاستیک‌های تازه، سرعت بیشتری نسبت به همیلتون داشت، اما حتی خوش‌بین‌ترین طرف‌دار‌های او هم فکرش را نمی‌کردند که مکس دیوانه بتواند در ۲۲ دور باقی‌مانده، اختلاف بیست‌ثانیه‌ای با رقیبش را جبران کند و به پیروزی برسد.

علیرضا وفایی‌نیا | شهرآرانیوز؛ باورنکردنی، جنون‌آمیز، پرحاشیه؛ مسابقه اختتامیه فصل ۲۰۲۱ فرمول‌یک جهان تا مدت‌ها با چنین عبارت‌هایی در ذهن علاقه‌مندان به مسابقات اتومبیل‌رانی باقی خواهد ماند. پیست زیبای یاس مارینای ابوظبی درحالی میزبان آخرین مسابقه جایزه‌بزرگ این فصل بود که ۲ شانس اصلی قهرمانی، یعنی لوئیس همیلتون انگلیسی و مکس فرستپن هلندی با امتیازی برابر پا به رقابت پایانی گذاشته بودند؛ اتفاقی که در تاریخ رقابت‌های فرمول‌یک فقط یک‌بار در سال ۱۹۷۴ رخ داده بود.

در چندفصل گذشته خودرو‌های تیم مرسدس به‌قدری از نظر فنی برتر از رقیبان بودند که درعمل شاهد هیچ هیجانی در رقابت قهرمانی مسابقات فرمول‌یک نبودیم و در بیشتر مسابقه‌ها ۲ راننده تیم آلمانی با اختلاف در رده‌های اول و دوم قرار می‌گرفتند، اما این فصل تیم ردبول ریسینگ با همکاری شرکت هوندا توانست خودرویی رقابتی را در اختیار ۲ راننده خود (مکس فرستپن و سرجیو پرز) قرار دهد. نیمه ابتدایی این فصل رقابت‌ها برتری با ردبول بود، اما مرسدس هم پا پس نکشید و با به‌روزرسانی‌هایی که در چند مسابقه آخر انجام داد، توانست به رقابت قهرمانی برگردد.

نبرد ۲ گلادیاتور

فرستپن که به‌دلیل سبک رانندگی هجومی‌اش بین طرف‌داران به مکس دیوانه (مد‌مکس) معروف است، در تعیین خط توانست با عملکردی خوب، جلوتر از همیلتون قرار بگیرد و مسابقه نهایی روز یکشنبه را از رده اول آغاز کند، اما این برتری چندثانیه بیشتر دوام نداشت و در شروع مسابقه همیلتون با استارتی بهتر، پیشتاز رقابت شد. رانندگی بی‌نقص راننده مرسدس فاصله او را با رقیبش هرلحظه بیشتر می‌کرد، به‌طوری‌که در دور شانزدهم رقابت و زمانی که هردو راننده به پیت‌لین رفتند تا لاستیک‌هایشان را عوض کنند، اختلافی ۱۰ ثانیه‌ای بینشان برقرار شده بود.

پس از برگشت ۲ رقیب اصلی به پیست، سرجیو پرز که هنوز لاستیک‌هایش را عوض نکرده بود و به همین دلیل پیشتاز مسابقه بود، با دفاع جانانه‌ای که دربرابر همیلتون انجام داد، توانست اختلاف راننده مرسدس با فرستپن را دوباره تا حدود یک‌ثانیه کم کند و امید را به اردوگاه ردبول برگرداند. اما همیلتون که می‌خواست با به‌دست‌آوردن هشتمین قهرمانی فرمول‌یک به پرافتخارترین راننده تاریخ این رقابت‌ها تبدیل شود، پس از عبور از پرز با عملکردی خیره‌کننده دوباره اختلافش را با مکس در هر دور افزایش می‌داد.

ردبولی‌ها که قهرمانی را ازدست‌رفته می‌دیدند، در دور سی‌وششم دست به ریسک دیگری زدند و دوباره مکس را برای تعویض لاستیک به پیت‌لین آوردند. فرستپن پس از برگشت به پیست، حدود ۲۰ ثانیه از رقیبش عقب بود. او به‌دلیل داشتن لاستیک‌های تازه، سرعت بیشتری نسبت به همیلتون داشت، اما حتی خوش‌بین‌ترین طرف‌دار‌های او هم فکرش را نمی‌کردند که مکس دیوانه بتواند در ۲۲ دور باقی‌مانده، اختلاف بیست‌ثانیه‌ای با رقیبش را جبران کند و به پیروزی برسد. رؤیای نخستین قهرمانی فرستپن در حال رنگ‌باختن بود و فقط چیزی شبیه معجزه لازم بود تا قهرمانی را از همیلتون بگیرد.

ناگهان ورق برمی‌گردد!

دور ۵۴ گرندپری ابوظبی و درحالی‌که فقط ۴ دور دیگر به پایان مسابقه مانده بود، ناگهان دوربین‌های تلویزیونی رقابت همیلتون و فرستپن را رها کردند و تصاویری از خودرو تیم ویلیامز را نمایش دادند که با دیواره پیست برخورد کرده بود. نیکولاس لطیفی، راننده ایرانی‌الاصل این تیم که معمولا در رده‌های پایین رده‌بندی قرار می‌گرفت، حالا داشت ناخواسته مهم‌ترین تأثیر خود را در قهرمانی این رقابت‌ها به‌جا می‌گذاشت و سرنوشت مهم‌ترین مسابقه چند دهه گذشته فرمول‌یک را تغییر می‌داد.

خودرو ایمنی به پیست آمد و همه راننده‌ها به‌آرامی پشت سر آن در حال حرکت بودند تا مسئولان مسابقه ماشین ویلیامز را از پیست خارج کنند و امکان شروع دوباره مسابقه برقرار شود. ابتکار عمل در دست ردبول قرار گرفت و آن‌ها درحالی راننده‌شان را سومین‌بار به پیت‌لین آوردند و لاستیک‌های سریع و تازه‌ای را روی خودروش قرار دادند که به‌دلیل حضور خودرو ایمنی در پیست، فاصله زمانی بین فرستپن و همیلتون هم از بین رفته بود.

حالا همیلتون با لاستیک‌های کهنه‌ای که ۳۸ دور در پیست زده بود، مکس را درست در یک‌قدمی خود می‌دید. تنها امید تیم مرسدس به طولانی‌شدن زمان بیرون‌بردن خودرو لطیفی از داخل پیست و تمام‌شدن مسابقه در پشت ماشین ایمنی بود؛ اتفاقی که در وضعیت عادی احتمالا رخ می‌داد، اما مسئولان برگزاری مسابقه نمی‌خواستند مهم‌ترین و پربیننده‌ترین رقابت چند دهه گذشته فرمول یک بدون هیجان و پشت ماشین ایمنی به پایان برسد.

به همین دلیل مایکل مسی، مدیر مسابقه‌ای فرمول‌یک، در تصمیمی جنجالی و فقط یک دور مانده به پایان رقابت، ماشین ایمنی را از پیست خارج کرد و مسابقه را از سر گرفت. همیلتون فقط یک دور دیگر باید پیشتاز می‌ماند تا در تاریخ فرمول‌یک جاودانه شود، اما مکس دیوانه‌وار به‌دنبال سبقت‌گرفتن بود و درنهایت هم توانست در ثانیه‌های پایانی همیلتون را پشت سر بگذارد و نخستین قهرمانی‌اش در رقابت‌های فرمول‌یک را در شبی به‌یادماندنی به‌دست آورد.

۱.۳۸ میلیارد دلار گردش مالی فرمول یک

در سال ۲۰۲۱، در مجموع فرمول یک ۱.۳۸ میلیارد دلار درآمد داشته است. درآمدی که این رقابت را پس از لیگ قهرمانان اروپا و بالاتر از جام جهانی فوتبال، در رتبه دوم پردرآمدترین رویداد‌های ورزشی دنیا قرار می‌دهد.

جوان‌ترین قهرمان‌های فرمول یک

۱- سباستین فتل / ۲۳ سال و ۴ ماه و ۱۱ روز
۲- لوئیس همیلتون / ۲۳ سال و ۹ ماه و ۲۶ روز
۳- فرناندو آلونسو / ۲۴ سال و ۱ ماه و ۲۷ روز
۴- مکس فرستپن / ۲۴ سال و ۲ ماه و ۱۲ روز
۵- امرسون فیتیپالدی / ۲۵ سال و ۸ ماه و ۲۹ روز

پرافتخارترین رانندگان

مایکل شوماخر / لوئیس همیلتون: ۷ قهرمانی
خوان مانوئل فانخیو: ۵ قهرمانی
آلن پروست / سباستین فتل: ۴ قهرمانی

پرافتخارترین تیم‌ها

فراری: ۱۶ قهرمانی
ویلیامز: ۹ قهرمانی
مک‌لارن / مرسدس: ۸ قهرمانی

درآمد سالانه رانندگان فرمول یک

۱-لوئیس همیلتون / مرسدس: ۳۰ میلیون دلار
۲-مکس فرستپن / ردبول: ۲۵ میلیون دلار
۳- فرناندو آلونسو / آلپین: ۲۰ میلیون دلار
۴- دنیل ریکیاردو / مک‌لارن: ۱۵ میلیون دلار
۵- سباستین فتل / استون مارتین: ۱۵ میلیون دلار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->